Bewust eten

Bewust eten

Bewust eten

Eet jij bewust? Maak jij bewust de keuze om goede voedingsstoffen te eten of pak jij zomaar iets en stop jij gedachteloos je eten naar binnen?

We zijn allemaal druk en gunnen onszelf niet altijd de tijd om rustig en ongestoord te eten. We doen veel dingen tegelijk en zo is dat soms ook met eten. Nog even de mail of insta checken tijdens het ontbijt, je lunch achter je bureau eten omdat dat verslag nog af moet of even snel aan het aanrecht eten. Zomaar een paar voorbeelden van momenten waarop we niet bewust eten.

 

Bewust eten is belangrijk en gaat om twee verschillende keuzes

  • Bewust kiezen wat je eet
  • Bewust eten op het moment dat je eet

Bewust kiezen wat je eet

Dit betekent een bewuste keuze maken wat je gaat eten. Kies je voor een gezond voedingspatroon of kies je soms voor iets wat minder gezond is. Ook de keuze voor een keer iets minder gezond eten kan bewust zijn en hier moet je dan ook zeker bewust van genieten. Een gezond voedingspatroon begint met het kiezen voor overwegend gezonde en natuurlijke producten. Kiezen voor producten die bijdragen aan de opbouw en reparatie van je lichaam. Belangrijk hierbij is dat je weet wat wel en niet een goede keuze is en dat je je niet laat misleiden door de verpakking, want wat je hierop leest hoeft niet altijd te kloppen. Als je echt gezonde keuzes wil maken kun je het beste zoveel mogelijk voor niet verpakte producten kiezen. Zo eet je zo natuurlijk mogelijk en weet je precies wat er in je maaltijd zit en eet je veel gezonder.

Bewust eten op het moment dat je eet

Hierbij gaat het om eten met aandacht en niet op de automatische piloot eten, mindfull eten. Je neemt de tijd om te eten en proeft bewust wat je eet. Als je snel eet en afgeleid wordt tijdens het eten geeft je lichaam te laat door dat je te veel gegeten hebt. Hierdoor eet je te veel en dit leidt tot extra kilo’s. Helaas kennen velen ook de hand die ongecontroleerd die zak chips in en uitgaat of die pot drop die zonder erbij na te denken leeggegeten wordt. Vaak gaat dit niet bewust en is die zak chips of pot drop leeg zonder dat je jezelf er echt bewust van bent, met een vervelend (schuld)gevoel als gevolg.

Bewust eten op het moment dat je eet kent veel voordelen:

  • Je geniet meer van je eten
  • Je proeft beter wat je eet
  • Je voelt beter wanneer je genoeg gegeten hebt. Dit voorkomt dat je meer eet dan nodig is
  • Je propt je niet ongemerkt vol met ongezonde dingen
  • Je verliest makkelijker gewicht

Bewust eten heeft alleen maar voordelen. Of het nu gaat om bewust kiezen wat je eet of om bewust eten op het moment dat je eet. Beiden zijn beter voor je gezondheid en daarom belangrijk in een gezond voedingspatroon. Het mooiste is als je ze beiden in je leefstijl kunt toepassen.

Enkele tips om bewuster te eten:

  • Weet wat voeding doet met je lichaam
  • Neem de tijd om te eten
  • Eet met aandacht. Ga aan tafel zitten zonder afleiding (geen TV, telefoon, krant)
  • Proef goed wat je eet, laat de verschillende smaken tot je doordringen
  • Kauw je eten goed en neem pas weer een hap als je mond volledig leeg is
  • Maak het eten aantrekkelijk (met een mooi gedekte tafel geniet je meer van je eten)
  • Eet niet om je prettiger te voelen (emotie-eten)
  • Geniet van je eten

Als je bewust eet krijg je de benodigde voedingsstoffen binnen die je lichaam voeden en kunnen de voedingsstoffen optimaal opgenomen worden. Bewust eten levert ontzettend veel voordelen op; je voelt je fitter, hebt meer energie, allerlei vage klachten kunnen verdwijnen, je bereikt makkelijker een gezond gewicht, je hebt minder kans op welvaartsziekten (zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2) en je geniet van wat je eet. Voldoende redenen om bewuster en gezonder te gaan eten. 

Bewust eten gaat om gezond en lekker eten en vooral ook om genieten van eten.

Wanneer je dit beseft en ervaart wordt het echt een stuk makkelijker om gezonde keuzes te maken.

 

 

Naar het overzicht

© 2020 chAnge voeding & lifestyle
Website door Linqq