Gezond en fit blijven op vakantie

Gezond en fit blijven op vakantie

Yes, het is (bijna) vakantie!

De tijd van lekker genieten van je vrije tijd, de zon, zee, je gezin en van lekker eten.

Tijdens de vakantie is het verleidelijk om de teugels volledig los te laten, want je bent tenslotte op vakantie. Je wil graag nergens aan denken en lekker luieren en genieten van het lekkere eten. Maar het is ook belangrijk om fit en gezond te blijven en ervoor te zorgen dat je niet na je vakantie stress krijgt omdat je minder goed in je vel zit door de extra kilo’s die er aangekomen zijn.

Voor een goede balans is het belangrijk om voor jezelf helder te hebben wat je wil tijdens de vakantie. Ga je voor korte termijn “geluk” en eet je alles zonder daarbij na te denken of ga je voor het geluk van de lange termijn. Als je dit helder hebt is het veel makkelijker om goede keuzes te maken. En dat betekent zeker genieten van lekker eten en een goed glas wijn maar wel bewust je keuzes maken. Want daar gaat het vaak mis. We eten en voor we het weten is dat croissantje of taartje weer op en we hebben het niet eens echt geproefd. Ongemerkt eten we dingen waar we ons niet bewust van zijn, en zo gaat het ook tijdens de vakantie. Zeker als je je doelen niet helder hebt en er niet duidelijk voor kiest om bewust te eten en voor je lange termijn doelen te gaan.

Vakantie is het moment waarop je tot rust komt en daarom het ideale moment om bewust bezig te zijn met de keuzes die je wil maken. Om hier eens rustig over na te denken als je een middag op je bedje aan zee of aan het zwembad ligt of tijdens een goede wandeling. Als je bewuste keuzes maak kun je hier ook helemaal achter staan. Weg met het schuldgevoel over dat glas Aperol dat je drinkt. Je hebt er bewust voor gekozen en geniet er ook van. Want spijt hebben is verspilde energie, het levert alleen maar stress op en dat wil je juist niet tijdens je vakantie. Bewust je keuzes maken zorgt ervoor dat je op een goede manier met je voedingspatroon bezig bent en het zorgt voor meer rust en op de lange termijn en voor meer balans en geluk. Hierdoor blijf je fit en gezond tijdens je vakantie en zit je lekker in je vel na de vakantie.

Een aantal tips om volop te genieten van je welverdiende vakantie waarbij je toch goed voor je lichaam en geest zorgt:

  1. Beweeg iedere dag.

Zelfs als je het liefst niets doet moet je jezelf toch motiveren om iets te doen. Ga een (strand)wandeling maken, ga zwemmen, neem de trap in plaats van de lift, doe een rustige work-out of loop ’s avonds naar het dorpje of stadje.

Beweging zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit en dat je stofwisseling harder blijft werken.

  1. Drink voldoende water

Drink minimaal 2 liter per dag zodat je lichaam niet uitdroogt. Vermijd frisdrank en vervang dit door water met een schijfje citroen en munt of ander fruit.

  1. Eet 3 maaltijden per dag

Maak bewuste en gezonde keuzes voor je maaltijden, hierin is voldoende keuze. Eet ’s middags regelmatig een lekkere salade en kies ’s avonds wat vaker voor vis met verse groenten (vraag je saus apart) in plaats van iedere avond een pasta.

  1. Kies voor gezonde tussendoortjes

Houd je ritme aan en eet ook je tussendoortjes, dit zorgt ervoor dat je minder behoefte hebt aan ongezonde snacks. In Nederland en in het buitenland is veel lekker fruit en groenten te koop, ideaal als tussendoortje. Ook als je een dagje op pad gaat zorg dan voor gezonde tussendoortjes.

  1. Drink bij elk glas alcohol voldoende water

Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam. Drink daarom een glas water om dit weer aan te vullen. Geniet van je glas wijn en hiervoor geldt ook weer, met mate.

  1. Geniet bewust van je eten

Eet rustig en proef goed wat je eet en geniet van je eten. Hierdoor zit je sneller vol en eet je niet onnodig en zonder erbij na te denken. Lekker eten is belangrijk, zeker op vakantie. Geniet er daarom van.

  1. Heb je doelen helder.

Als je je doelen helder hebt en weet waarom je deze doelen gesteld hebt is de kans groot dat je je hieraan ook houdt. En heb je plan klaar hoe je je doelen gaat realiseren. Want een doel zonder plan blijft slechts een wens.

  1. Neem voldoende rust

Als je ontspannen bent ben je minder geneigd om ongezonde voeding te eten en om ongemerkt dingen te eten

  1. Eet bewust

Proef goed wat je eet en eet zonder afleiding. Kijk niet op je telefoon, lees geen krant en kijk geen televisie tijdens het eten. Door bewust bezig te zijn met eten voel je beter aan wanneer je voldoende gegeten hebt

  1. Geniet van je vakantie

Door te genieten en te ontspannen maak je minder stress hormonen aan, stress zorgt voor meer buikvet. Ga daarom op en top genieten zodat je ontspant om buikvet te voorkomen.

Fijne vakantie. Geniet ervan!

Naar het overzicht

© 2020 chAnge voeding & lifestyle
Website door Linqq