Is suiker echt verslavend?

Is suiker echt verslavend?

Wat is suiker eigenlijk?

Suiker valt onder de koolhydraten. Koolhydraten zijn net als eiwitten en vetten macronutriënten. Dit zijn voedingsstoffen waar we het meeste energie uit halen. Ze leveren energie aan ons lichaam waardoor we optimaal kunnen functioneren. Het is het beste om je koolhydraten te halen uit fruit, groenten, peulvruchten en volkorenbrood. Het is niet gezond om je energie te halen uit koolhydraten in snoep, koek, frisdranken en vruchtensappen, omdat deze producten geen voedingsstoffen bevatten en het risico op overgewicht en diabetes type 2 verhogen.

Is suiker net zo verslavend als drugs?

Vaak wordt gezegd dat suiker net zo verslavend is als drugs. Maar is dit echt zo? Wat er gebeurt, is dat telkens als je suikers eet het beloningscentrum in je hersenen dopamine aanmaakt. De afgifte van dopamine, ook wel “het gelukshormoon” genoemd, zorgt voor een goed gevoel. Het eten van suiker geeft dus gewoon een prettig gevoel waardoor je steeds meer gemotiveerd wordt om suikers te eten. Daarom eet je er soms meer van dan goed voor je is. Suiker zorgt er namelijk voor dat je nog meer trek in suiker krijgt en daarbij kan het leiden tot een gewoonte om het geluksgevoel te krijgen.

Is het echt verslavend?

Stop je met het eten van suiker dan krijg je geen onthoudingsverschijnselen. Dit krijg je bij het stoppen met alcohol of drugs wel. Ook heb je van suiker niet steeds meer nodig en daarom kun je van een verslaving van suiker niet spreken zoals bij alcohol en drugs.

Maar wat gebeurt er dan?

Bijna iedereen vindt suiker lekker en daar speelt de voedingsmiddelenindustrie slim op in. Mensen hebben een aangeboren voorkeur voor zoet (moedermelk en flesmelk is heel zoet) en daar maken fabrikanten slim gebruik van. Ze voegen overal suikers aan toe voor de smaak, houdbaarheid en daarom blijf je het product kopen. Hierdoor krijgen we een gewenning aan de zoetheid en we vinden eten zonder suiker steeds minder lekker. Onbewust krijgen we hierdoor veel suiker binnen. Tegenwoordig eten we gemiddeld 40 suikerklontjes per dag. Deze zitten verstopt in de producten die we eten. Ook is suiker een soort van troostvoedsel. Als kind leer je dit vaak al. Je krijgt een snoepje als je gevallen bent. Later kan dit doorwerken en ga je suikers eten als je je niet zo goed voelt. De dopamine wordt weer aangemaakt. Er wordt ook vaak gegeten omdat het sociaal is. Ik kan dit toch niet afslaan? Natuurlijk is dat lastig maar het is jouw lichaam en jij mag de keuze maken wat je erin stopt.

Hoe ga je minder suikers eten.

Enkele tips:

  1. Eet bewust

Kijk eens bewust naar wat je op een dag allemaal eet en wat er in de voedingsmiddelen zit. Lees de etiketten van de producten. Kijk bijvoorbeeld eens wat er in de koekjes zit waarvan je maar blijft eten. En maak altijd de keuze of het het waard is om bijvoorbeeld dat gebakje te eten!

  1. Eet zoveel mogelijk verse producten

Hierdoor beperk je het eten van veel suikers en zout al aanzienlijk.

  1. Eet voldoende gezonde vetten en eiwitten.

Deze zorgen ervoor dat je minder last hebt van hongergevoel en suikerbehoefte.

  1. Sla geen maaltijden over.

Eet regelmatig zodat je geen last krijgt van een dip. Regelmatig eten zorgt ervoor dat je energieniveau op peil blijft.

  1. Sport regelmatig

Als je regelmatig sport heb je minder behoefte aan suikers. Het is bovendien gezond en je verbrand er calorieën mee. Twee vliegen in één klap.

  1. Probeer eens zelf iets te maken.

Je kunt dan kiezen voor natuurlijke suikers in plaats van de geraffineerde suikers. Maak eens iets met dadels of ander gedroogd fruit. Ook voor deze gezonde vervangers geldt; het blijven suikers en eet ze met mate.

  1. Slaap voldoende.

Als je moe bent ga je meer suikers eten, omdat je het gevoel hebt dat je energie nodig hebt. Een goede nachtrust is daarom essentieel.

 

 

 

 

Naar het overzicht

© 2020 chAnge voeding & lifestyle
Website door Linqq