Start in kleine stapjes met goede gewoontes; stop met diëten!

Start in kleine stapjes met goede gewoontes; stop met diëten!

We hebben de afgelopen jaren veel verschillende diëten de revue zien passeren. We zagen onder andere Atkins, Montignac, Dr. Frank, Paleo, Herbalife, Sonja Bakker, Cambridge en het koolhydraatarm dieet. Daarbij hebben we tegenwoordig een overvloed aan sportscholen, personal trainers en social media, met tips hoe slank te worden. Ondanks het aanbod om af te vallen en meer te sporten, is de Nederlandse bevolking de afgelopen jaren gemiddeld toch zwaarder geworden. In 1980 had 33% van de Nederlanders matig of ernstig overgewicht. Nu is dat aantal al opgelopen tot 50% van de Nederlanders. Overgewicht geeft een hoger risico op verschillende ziekten, zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, verschillende soorten kanker en aandoeningen aan de ademhalingswegen. Het hoge aantal van mensen met overgewicht is inmiddels zorgelijk.

Waarom vallen we niet af ondanks de diëten en sportmogelijkheden?

De diëten klinken allemaal goed en werken ook echt, maar helaas werken ze vaak voor de korte termijn. Diëten komen allemaal op hetzelfde neer; minder en gezonder eten. Tijdens het volgen van een dieet snoep je minder en eet je bewuster, maar een dieet volg je vaak voor een bepaalde periode. Het dieet is wel effectief, maar als je er mee stopt, komen de oude gewoontes weer snel om de hoek kijken. Op gewicht blijven is daarom het moeilijkste. Dit is de reden dat het belangrijk is om een blijvend gezond eetpatroon te ontwikkelen, zodat je niet het zogenaamde jojo-effect krijgt. Je gewoontes moeten dus veranderd worden. Dit geldt ook voor sporten. Het moet een gewoonte worden. Gewoontes veranderen is erg lastig en daarom kun je ze het beste stap voor stap doorvoeren. Om op gewicht te blijven moet je jezelf gezonde gewoontes aanleren en dan is diëten niet meer nodig.

Hoe creëer je gezonde gewoontes?

Stel je zelf de vraag wat wil ik echt? Wat is mijn doel? Wil je een slanker lichaam of wil je gewoon gezondere eetgewoontes. Voor beiden geldt dat je bewustere keuzes moet gaan maken en niet alles in je mond kunt stoppen. Je zult de ongezonde verleidingen regelmatig moeten weerstaan. Het is net als met een topsporter. Die moet ook hard trainen en bewuste keuzes maken, anders bereikt hij nooit zijn doel, de top. Wil hij deze offers niet brengen, dan zal hij niet ver komen. Om je doel te bereiken moet je dus offers brengen en bewuste keuzes maken. Dit geldt ook voor een slanker en gezonder lichaam. Je gewoontes veranderen kan niet van de ene op de andere dag. Dat lukt bijna niemand. Het kost tijd en discipline om dit door te voeren. Gewoontes volhouden voor blijvend resultaat duurt gemiddeld 66 dagen. Het liefst zien we allemaal snel resultaat. We zijn gewend dat alles snel gaat en dat je alles snel kunt regelen, maar helaas geldt dat voor je gewoontes doorbreken niet.

Gewoontes vinden die bij jouw nieuwe doelen passen.

Wat wil je dus echt bereiken? En wat heb je daarvoor over? Het is belangrijk om dit eerst helder te hebben. Je moet het echt belangrijk vinden. Belangrijk genoeg om er offers voor te brengen en er helemaal voor te gaan. Ben je bereid er als het ware pijn voor te leiden? Het bereiken van je doel gaat gepaard met een worsteling, maar als je duidelijk hebt wat je doel is, ben je meer geneigd om de worsteling ervoor over te hebben. Maak zelf de keuze of je gezonder wil leven of niet. En maak jezelf ook verantwoordelijk voor je doel. Zet iedere dag een kleine stap om dichter bij je ideale leefstijl te komen. Door iedere dag een kleine stap te zetten zie je resultaat en krijg je een positieve mindset. Accepteer dat het een dag wat minder gaat. Het hoeft niet altijd perfect te zijn en te gaan. Je bent een mens en fouten maken mag. Ga gewoon weer door met je positieve doelen. Sta iedere dag bewust stil bij jouw nieuwe gedrag. Als je dit lang genoeg herhaalt, wordt het vanzelf een automatisme en ga je je beter en fitter voelen. Maak een bewuste keuze wat je eet, want je hebt maar 1 lichaam en daar moet je zuinig op zijn.

 

 

 

 

Naar het overzicht

© 2020 chAnge voeding & lifestyle
Website door Linqq