Verbeter je leefstijl, verbeter je weerstand

Verbeter je leefstijl, verbeter je weerstand

Je leefstijl verbeteren. Het klinkt makkelijk maar hoe doe je het? En waarom is dit zo belangrijk?

Ziek zijn is geen pretje. We kunnen het niet altijd voorkomen maar we kunnen wel zorgen voor een goede weerstand. Want een goede weerstand remt bacteriën en doodt virussen.

Gezonde voeding is belangrijk voor je weerstand.

Door het eten van de juiste voedingsstoffen kunnen alle processen in je lichaam optimaal verlopen. Dit heeft een positieve invloed op je lichaam, je energie en je immuunsysteem. Je immuunsysteem is een andere naam voor je afweer of weerstand. Gezonde voeding bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen.

De juiste voedingsstoffen spelen een grote rol bij de opbouw en reparatie van het lichaam, de energievoorziening en het regelen van alle processen die in het lichaam plaats vinden. Als er een tekort is aan voldoende voedingsstoffen spreek je van een relatief tekort. Het lichaam kan de voedingsstoffen dan wel gebruiken voor de belangrijkste functies zoals de werking van de organen, het hart en de longen maar het lichaam komt dan niet toe aan de andere functies. Hierdoor kunnen allerlei vage klachten ontstaan zoals hoofdpijn, vermoeidheid, spijsverteringsklachten, enz. Ook heeft een tekort aan voedingsstoffen invloed op onze weerstand. Het vermijden van het eten van de zogenaamde “lege calorieën” (voedingsmiddelen die energie leveren maar geen goede voedingsstoffen) is dus belangrijk voor je weerstand. De kunst is om deze te vervangen door gezonde voeding die je lichaam juist voeden en ervoor zorgen dat alle processen optimaal kunnen verlopen. Hierdoor krijgt je weerstand een boost.

Maar hoe verbeter je je leefstijl en daarmee je weerstand?

Enkele eenvoudige tips om je weerstand te verbeteren:

  1. Eet gezond en gevarieerd

Zorg voor een gezonde darmflora. Deze is erg belangrijk voor een goede weerstand. Eet hiervoor voldoende vezels uit groenten, fruit en volkorenproducten. Zorg dat je hierbij voldoende drinkt zodat de vezels goed hun werk kunnen doen.

  1. Neem voldoende vitamine C

Vitamine C is de belangrijkste vitamine voor ons immuunsysteem. Het is een goede antioxidant, helpt bij het ontgiften van ons lichaam en is de activator van alle andere vitaminen. Ook bevordert het de opname van ijzer, wat het immuunsysteem ook weer ondersteunt. Vitamine C zit in groenten, fruit en aardappels.

  1. Zorg voor voldoende nachtrust

Als je ’s nachts slaapt herstelt je lichaam zich. Voldoende nachtrust is daarom essentieel en draagt bij aan een goede weerstand.

  1. Beweeg regelmatig, bij voorkeur in de buitenlucht

Regelmatig bewegen kan je weerstand een boost geven. Buiten maakt het lichaam, onder invloed van zonlicht, vitamine D aan. Deze vitamine ondersteunt de afweer en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.

  1. Voorkom stress

Spanning zorgt ervoor dat je meer vatbaar bent voor ziekteverwekkers.

  1. Drink voldoende

Een juiste vochtbalans is essentieel voor een goede weerstand. Hierdoor kunnen de afvalstoffen goed afgevoerd worden.

  1. Zorg voor een goede handhygiëne

Het regelmatig wassen van je handen is belangrijk.

Het beste wapen tegen virussen en bacteriën is je eigen weerstand!

 

 

Naar het overzicht

© 2020 chAnge voeding & lifestyle
Website door Linqq